Kysymyslistat
Etusivu / Työkalut / Nykytila-analyysi: Nykytila ja ratkaisumäärittely / Kysymyslistat

Apukysymyksiä nykytilan selvittämiseen
Kunkin idean kehitystoimenpiteiden fokus (sisäinen tehokkuus, ulkoinen mahdollisuus, distruptiivinen muutos) vaikuttaa analysoinnin näkökulmaan ja siten kysymysten valintaan. Kaikki toiminnot, prosessit ja työkalut, joihin digi-kehitysidea vaikuttaa analysoidaan nykytila-vaiheessa. Seuraavassa on esitetty kysymyksiä, joita voit hyödyntää soveltuvin osin nykytila-analyysin aikana. Kaikkeen ei varmastikaan ole heti vastauksia, vaan tarkoitus on saada tarkempaa tietoa ja ymmärrystä lähtötilanteesta, mahdollisuuksista, uhkista ja erilaisista reunaehdoista.
Mikäli digi-idea kohdistuu organisaation sisäisen tehokkuuden parantamiseen, soveltuvia kysymyksiä ovat:
- Kuinka toiminto tai prosessi toteutetaan nyt? Tarkastelussa voidaan käydä esimerkiksi läpi nykyiset työkalut, työvaiheet, tiedon muoto/digitaalisen tiedon määrä ja hyödyntäminen prosessin aikana, automatisaatio vs. manuaalisuus työvaiheiden aikana, toteutustiheys, käytetty aika, työkaluintegraatiot ja niiden puute (~tiedon siirtyminen työkaluista toiseen), digitalisaation edellytyksiä: mitä dataa on / ei ole digitaalisessa muodossa, onko erityisiä raportointitarpeita (johto, markkinointi, myyntityö, asiakkaat, …), jne.
- Mitä digitaalisia palveluja ko. prosessissa on nyt käytössä? Kenelle?
- Kuinka tyytyväisiä eri osapuolet ovat nykyiseen tilanteeseen/toimintatapaan?
- Mitkä ovat nykyisten käytäntöjen vahvuudet tai mitä erityistä lisäarvoa/hyötyä nykyinen toimintatapa tuottaa?
- Mitkä ovat suurimmat pullonkaulat tai ongelmat nykyisissä työvaiheissa?
- Mitä uhkia tai erityisiä heikkouksia on nykyisessä prosessissa (esim. työkalun elinkaari päättymässä, tai havaittu tietoturvariski)?
- Mitä (erityis)osaamisia tarvitaan prosessin aikana?
- Millaisia rajoituksia on muutosten toteuttamiselle (esim. lainsäädäntö)?
- Millaisia mahdollisuuksia muutokset toimintatavoissa/työkaluissa voisivat tuoda?
- Millaisia kustannuksia liittyy muutoksiin?
Mikäli digi-idea kohdistuu organisaation ulkoisiin mahdollisuuksiin asiakkaiden tai kumppanien kanssa toimittaessa (esim. uudet datan hyödyntämiseen liittyvät palveluideat), soveltuvia kysymyksiä ovat:
- Mikä on yrityksen liiketoiminnan fokusalueet ja niiden liiketoimintamalli(t)?
- Yrityksen avainasiakkaat? Millä asiakassegmentillä ne toimivat?
- Mitä yritys tarjoaa asiakkaalle?
- Missä dataa/tietoa nyt käytetään? Missä/mihin dataa voitaisiin myös käyttää?
- Mitä tietoja saadaan esim. asiakkaista, käyttäjistä, palvelun käytöstä, jne.?
- Mitä digitaalisia palveluja digi-ideaan liittyen on nyt käytössä? Kenelle?
- Mitä kilpailuetua yrityksen tarjoamassa on verrattuna kilpailijoiden tarjoamaan?
- Mikä on yrityksen nykyisen tarjoaman tai liiketoiminnan vaikuttavuus?
- Mitä vahvuuksia/erityisyyksiä nykyinen tarjoama pitää sisällään?
- Mitkä ovat nykyisen tarjoaman heikkous (heikkous voi liittyä esimerkiksi itse tuotteeseen, mutta myös tuotteen saatavuuteen, räätälöitävyyteen, tilaus-toimitusprosessiin, jne.)?
- Millaisia riskejä tai uhkia on tunnistettavissa nykyisen tajoamaan liittyen?
- Millaisia uusia digitalisaatioon tai uusien teknologioiden hyödyntämiseen liittyviä mahdollisuuksia on tunnistettavissa yrityksen tarjoamassa?
- Mitä potentiaalisia uusia asiakassegmenttejä voidaan tunnistaa? Ketkä olisivat uusia asiakkaita? Kenelle uusia digitaalisia palveluja haluttaisiin kehittää?
- Millainen liiketoimintapotentiaali uudella asiakassegmentillä on tunnistettavissa (esim. huomioiden myös kilpailijoiden tarjoama)?
- Datan hyödyntäminen (palvelu)liiketoiminnassa:
- Onko tiedon jakamisen valmiuksia olemassa (esim. pilvipalvelut)?
- Olisiko valmis tekemään itse ostamaan tai tarjoamaan muille dataa?
- Olisiko hyödyllistä saada dataa itselle johonkin tarkoitukseen?
- Mikä voisi olla yrityksen kilpailuetu uudessa palvelussa tai uudella asiakassegmentillä?
- Millaiset kustannukset liittyvät uuden tarjoaman kehittämiseen?
- Mikä on uuden palvelun tai tarjoaman ’aikaikkuna’ (eli mihin mennessä uusi ratkaisu olisi saatava käyttöön)?
Mikäli digi-idea liittyy disruptiiviseen muutokseen, kuten kokonaan uudenlaisen liiketoiminnan synnyttämiseen, uusien kumppanuuksien solmimiseen tai kokonaan uudenlaisen roolin ottamiseen arvoverkostossa, soveltuvia kysymyksiä ovat:
- Mihin yrityksen nykyisistä tarjoamasta distruptiivinen muutos vaikuttaa?
- Kuinka dramaattinen vaikutus on kussakin tarjoamassa (esimerkiksi tarjoama häviää kokonaan, tarjoaman nykyiset asiakkaat ovat siirtymässä toiselle sektorille tai käyttämään palveluja eri tavalla, eri paikasta)?
- Mihin yrityksen prosesseihin muutos vaikuttaa?
- Mitä osaamisia ja resursseja yrityksellä on? Miten/missä/millaisia osaamisia tarvitaan tulevaisuudessa?
- Mikä on muutoksen ’aikaikkuna’ (eli mihin mennessä uusi ratkaisu olisi saatava käyttöön)?
- Millaisia kustannuksia liittyy muutoksiin?
DIGIVINKKI!
Voit hyödyntää täällä myös DigiSWOT -työkalua nykyisen yksittäisen ratkaisun tarkasteluun – mitkä ovat ratkaisun vahvuudet, heikkouden, uhat ja mahdollisuudet.